Said Mdaouchi (43) uit Hoboken zal tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen op de voorlaatste plaats staan van de CD&V-lijst in Antwerpen. Mdaouchi is reeds 20 jaar actief in het middenveld – hij is onder meer secretaris van de Unie van Moskeeën en Islamverenigingen van Antwerpen – en zette van daaruit de stap naar de politiek.
"Ik heb in de loop der jaren van verschillende partijen de vraag gekregen om in de politiek te stappen, maar ik ben er altijd van overtuigd geweest dat mijn plaats buiten de politiek lag", zei Mdaouchi vrijdag tijdens de voorstelling van zijn kandidatuur.
Op de vraag van Marc Wellens (CD&V), gedeputeerde van de provincie, antwoordde Mdaouchi, na raadpleging van… zijn omgeving, toch positief. "Ik heb voor de CD&V gekozen omwille van de christelijke waarden. Voor mij als moslim lag deze partij het meest voor de hand", meent Mdaouchi.
"Ik ben Belg, ik ben overtuigd moslim en ik hou van Antwerpen en België. Ik wil het beste voor deze samenleving", zegt Mdaouchi die twee jaar geleden de eerste islamitische begrafenisonderneming in België opstartte.
Marc Wellens ziet in Mdaouchi alvast "een uitstekende kandidaat. Hij is een bruggenbouwer tussen de gemeenschappen in deze stad en dat is wat wij nodig hebben."