Van tandpasta tot digitale versies van de Koran: halal producten worden steeds beter verkocht. Moslims willen, meer dan vroeger, producten die door moslimhanden zijn gemaakt. Vooral de voedingswaren zijn gewild.

Bijna overal in de wereld zijn moslimklanten op zoek naar halal voedsel, voeding waarvan de ingrediënten behandeld zijn op een manier die de Koran voorschrijft. Volgens een ruwe schatting zou de halal voedingsindustrie goed zijn voor een omzet van 400 miljard tot 1,8 biljoen euro per jaar.

Op een moslimhandelsbeurs in …Maleisië, die dit weekend werd gehouden, zei organisator Sabariah Abdullah dat de moslimzakenmannen zich meer op westerse landen zouden moeten richten, omdat daar veel moslims wonen die op zoek zijn naar dergelijke producten. Na de Amerikaanse inval…

 in Irak is de vraag bovendien opmerkelijk gestegen. Religieuze leiders hebben toen opgeroepen om westerse producten te boycotten.

Op de beurs stonden meer dan honderd islamitische fabrikanten uit veertien landen. Je kon er Afghaanse tapijten met Koranversies bewonderen, halal vitaminesupplementen kopen of softdrinks proeven die de concurrentie met Coca-Cola willen aangaan.

Moeilijke markt

Toch blijft het voor veel moslimproducenten moeilijk om een plaats op de markt te veroveren naast de traditionele, bekende merken. In Maleisië bijvoorbeeld, waar 60 procent van de bevolking uit moslims bestaat, moet je in de winkelrekken zoeken naar de producten die door moslimbedrijven zijn gefabriceerd. ,,We weten dat onze markt enorm groot is, we moeten er alleen voor zorgen dat onze producten tot bij de klanten geraken'', beseft Sabariah Abdullah.

De hoogtepunten van de beurs werden gefilmd door Islam Channel Ltd, een religieuze satelietzender die vanuit Londen opereert. De organisator hoopt dat er binnenkort soortgelijke beurzen zullen worden georganiseerd in Bahrein of de Verenigde Arabische Emiraten.