Marock: de naam verrast of hoe had u zich een rockend Marokko voorgesteld?

De jonge regisseur Laïla Marrakchi toont in deze blitse film de jeunesse dorée van Casablanca

die geniet van dure, westerse speeltjes: snelle auto's, muziek en alcohol.

De gehechtheid aan oude tradities is echter nooit ver weg. We zien drie vriendinnen bij de voorbereiding van hun "bac" aan een Frans lycée in het Casablanca van 1997. We maken kennis met Rita. Zij is een vrijgevochten Marokkaanse die verliefd wordt op Youri, een adonis uit een welgestelde joodse familie. Daarnaast is er Sofia die meteen na haar middelbare studies zal trouwen en naar Canada emigreren. En dan is er nog Asmaa die niet in het buitenland kan studeren omdat haar ouders daar het geld niet voor hebben.
Deze "teen movie" behandelt enkele beladen thema's. Er is de verhouding tussen moslims en joden in Marokko – een onderwerp dat zeker enkele wenkbrauwen doet fronsen – en de vraag hoe ver vooral moslimmeisjes in hun westerse manier van leven kunnen gaan. Belerend en betuttelend? Helemaal niet, indien er al een boodschap is, laat het dan die van tolerantie zijn. Marock toont het eeuwige zoeken van de jeugd naar liefde en geluk en het voortdurend aftasten van grenzen.

Cannes 2005, Un certain regard

Laïla Marrakchi

Studeerde cinematografie in Parijs. In 2000 realiseerde ze een eerste kortfilm: L’Horizon perdu. In 2001 volgden twee documentaires: Femmes en royaume chérifien en Derrière les portes du hammam. In 2002 maakte ze een tweede kortfilm Deux Cents Dirhams. Haar eerste langspeelfilm Marock, waarin ze een deel van haar eigen jeugd in Casablanca portretteert, werd geselecteerd voor het Festival van Cannes 2005 in de sectie Un Certain Regard.