In deze warme dagen is het belangrijk veel te drinken: volwassenen weten dat en zorgen voor zichzelf (of niet).

 Maar voor kinderen ligt de zaak anders. Je stuurt ze naar school, zonder te weten of ze wel genoeg te drinken gaan krijgen.

spelen in de zon en raken gedehydrateerd, met vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn tot gevolg.

Als bezorgde ouder geef je ze snel nog een brikje fruitsap mee. Beter dat dan wat frisdrank, denk je dan. Maar dat is fout gedacht.

Alternatief
Behalve dat het ‘fruitgehalte’ in fruitsap schrikbarend laag ligt (soms maar zes procent), bevat fruitsap ook veel te veel suikers. “Zoete dranken zijn geen aanvaardbaar alternatief voor water. De meeste sapjes bevatten allerlei ongewenste ingrediënten. Ook met de ‘gezonde’ dranken is het opletten geblazen. De meeste daarvan bevatten cafeïne, wat net dehydraterend werkt. Niet iets dat je je kind wil geven dus,” argumenteert onderzoeker Alex Richardson van de universiteit van Oxford.

Zoet
“Water blijft de beste drank,” bevestigt de voedingsspecialiste van de gerenommeerde krant The Times. “Het probleem is dat kinderen vaak gezoete dranken voorgeschoteld krijgen, wat het moeilijker maakt ze water te doen drinken. Hoe sneller ze gewend raken aan zoet, hoe meer ze het gaan willen. Ik zie een duidelijk verband met zwaarlijvigheid bij kinderen."

Smoothies
Ongezoet fruitsap is niet veel beter. “Vaak wordt dat gemaakt van geconcentreerd fruitsap, dat al veel van zijn vitamines en voedingsstoffen is verloren. Bij een maaltijd kan het wel maar ze meer dan een glas laten drinken, heeft geen enkel nut.” De specialiste pleit voor smoothies, of vers fruitsap gemixt met ijs. “Het heeft als voordeel dat kinderen gewend raken aan de smaak van echt fruit, in plaats van de gezoete versie. Bijkomende bonus: het suikergehalte is lager en de voedingsstoffen worden op een normaal tempo opgenomen. De bloedsuikerspiegel zal dus niet ineens pieken, maar geleidelijk aan op peil komen.”

Tips om je kinderen meer (water) te doen drinken:
– Water heeft natuurlijk geen hippe verpakking: maak het daarom interessant. Ijsblokjes van fruitsap, een parasol, een rietje, ijsblokjes in allerlei vormen, water met schijfjes aardbei of framboos… alle middelen zijn goed om water ‘op te leuken’.
– Maak zelf fruitsap – en laat je kind meehelpen. Maak rare combinaties en verzin naampjes voor de brouwsels. Niets zo leuk als iets waar ze zelf aan hebben meegewerkt.
– Maak er een gewoonte van water op tafel te zetten en neem zelf ook regelmatig een glas, vooral als je kinderen het goed kunnen zien.
– Maak je kinderen bewust van hoeveel ze drinken en leg uit waarom dat belangrijk is.
– Als je kinderen echt niet van ‘gewoon’ water houden, geef ze dan opgelengd fruitsap. Twee maten water, een maat fruitsap moet volstaan.