Euro-Lock dreigt klanten te verliezen omdat het bedrijf allochtonen discrimineert.

 Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) doet voorlopig geen beroep meer op de diensten van inbraakbeveiligingsbedrijf Euro-Lock uit Drongen. Aanleiding voor die stap is de manier waarop het bedrijf sollicitant Murat Caliskan heeft behandeld. De man kreeg van Euro-Lock een afwijzingsbrief, maar de secretaresse was vergeten een aangehechte interne nota te wissen. Die luidde als volgt: ,,Kan jij die persoon afwimpelen. Een vreemdeling die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog niet gezien”.   Caliskan stapte naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR), en naar de pers. Uit de nota bleek duidelijk dat hij op basis van zijn naam en afkomst werd gediscrimineerd, zo meende Caliskan. Een visie die werd bijgetreden door het CGKR.  

Enkele dagen later besloot het interculturele platform Kif Kif enkele grote klanten van Euro-Lock aan te schrijven met de vraag of ze het eens zijn met het beleid van het bedrijf. Het vinden van de klanten was niet moeilijk, want de namen staan prominent vermeld op de Euro-Lock-website.  Kif Kif stuurde de brief naar H&M, C&A, Aldi, Delhaize, Hans Anders, Panos en de federale politie. Het platform stipte aan dat verscheidene van die bedrijven al campagnes rond eerlijke handel hebben gevoerd, of te kennen hebben gegeven een intern diversiteitsbeleid te hanteren.  

De meest verregaande reactie kwam van H&M. ,,Voorlopig hebben we de samenwerking opgeschort”, legt woordvoerster Marianne Neirinckx uit. ,,Als Euro-Lock ons kan bewijzen een echt diversiteitsbeleid te voeren, kunnen we die samenwerking hervatten. We hebben het bedrijf gevraagd daarover een document op te stellen en dat ook op de website te publiceren.” H&M heeft de afgelopen maanden enkele keren een beroep gedaan op Euro-Lock, bijvoorbeeld om een vastzittend rolluik te repareren. Over de dienstverlening op zich is de keten tevreden.  De andere bedrijven die Kif Kif had aangeschreven, gaan minder ver dan H&M. Hans Anders heeft Euro-Lock wel een brief geschreven. Enkele bedrijven zijn verontwaardigd over het gebruik van hun logo op de Euro-Lock-website, en eisen dat dat onmiddellijk verwijderd wordt. Dat geldt onder meer voor C&A en Delhaize. Die bedrijven zeggen nooit met Euro-Lock te hebben samengewerkt.  

,,De uitspraken van Euro-Lock liggen niet in de lijn van het diversiteitsbeleid dat wij voeren. ”, aldus Katrien Verbeke van Delhaize.  Ook H&M eist trouwens dat het logo verwijderd wordt. Gisteren was dat nog niet gebeurd. Van Aldi, Panos en de federale politie ontving Kif Kif geen reactie.  

Euro-Lock-zaakvoerder Yves Delgouffe was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. (rmg)

De standaard