Serena Williams is gisteren in haar partij in Miami tegen Lucie Safarova enige tijd uit haar spel gehaald door een toeschouwer. De man maakte tijdens de wedstrijd regelmatig racistische opmerkingen in de richting van de zwarte tennisster. Nadat Williams zich bij de scheidsrechter had beklaagd, werd de toeschouwer van de tribune verwijderd. Andere toeschouwers en veiligheidspersoneel bevestigden later dat de man zich racistisch had uitgelaten. Doordat de tribunes tijdens de middagpartij niet helemaal gevuld waren, kon Williams de man constant horen.Geschokt
“Toen hij ‘raak het net zoals elke neger doet’ riep, was ik geschokt”, zei Serena na afloop. “Ik kon mijn oren niet geloven en sloeg daarop meteen een dubbele fout. Elke keer als ik een bal miste, had ik al ‘zo moet het’ of ‘sla de bal in het net’ gehoord. Wie zegt zoiets stoms?” Williams weigerde in het slot van de partij de opmerkingen van de toeschouwer nog langer aan te horen. “Het zou me niet mogen raken omdat ik in Los Angeles in de buitenwijk Compton ben opgegroeid en daar regelmatig op straat werd geschoten. Mijn vader heeft mij hier al vroeger op voorbereid, maar ik hoef dit zeker niet te pikken.”

Uit stadion
Toernooidirecteur Adam Barrett neemt de zaak ernstig. “We hebben de man geïdentificeerd en uit het stadion begeleid. We zullen er op toezien dat hij hier ook niet meer binnenkomt”, verklaarde hij. De als dertiende geplaatste Williams versloeg de Tsjechische Safarova (23) uiteindelijk wel in twee sets met 6-3, 6-4. (novum/hln)